Ainunnisa, Amalia and Yulius, M.Sn, Yosef and Mubarat, Husni (2024) Perancangan Komunikasi Visual Media Belajar Interaktif Bagi Anak Penyandang Disleksia di Kota Palembang. Masters thesis, Universitas Indo Global Mandiri.
Amalia Ainunnisa_2020620009_File Cover - Daftar Isi.pdf
Download (658kB)
Amalia Ainunnisa_2020620009_File Full Karya Ilmiah.pdf
Restricted to Repository staff only
Download (4MB) | Request a copy
2020620009_OKT_2024_1.pdf
Restricted to Repository staff only
Download (43MB) | Request a copy
Abstract
ABSTRAK: Gangguan membaca pada anak merupakan langkah awal dari pendidikan mereka. Membaca menjadi sebuah kemampuan yang harus dimiliki oleh semua orang, anak-anak, dewasa, orang tua hingga lansia. Dengan membaca menjadi kunci untuk membuka ruang imajinasi serta memperluas proses belajar yang memberikan dampak untuk masa depan setiap anak. Perancangan ini ditujukan untuk mengatasi keterlambatan anak dalam membaca, menulis serta berbahasa pada saat usia 5-12 tahun, disebut dengan Disleksia. Disleksia mengakibatkan pengaruh di diri anak-anak mulai dari faktor pendidikan, sosial bahkan dapat mengganggu psikologis anak. Kesulitan anak-anak dalam mengenal huruf membuat desain komunikasi visual memegang peran penting dalam menghasilkan solusi pesan yang informatif melalui warna, layout, dan tipografi. Media belajar interaktif dihasilkan untuk meningkatkan kemampuan dan motivasi belajar membaca bagi anak-anak penyandang disleksia serta memberikan informasi kepada masyarakat mengenai cara pencegahan gangguan disleksia pada anak usia 5-17.
Kata kunci: Membaca, Anak-anak, Disleksia, Desain Komunikasi Visual
ABSTRACT: Reading capabilities in children are the first step in their education. Reading is a skill that everyone must have, from children to adults, elderly, and even seniors. Reading is the key to unlocking imagination and expanding the learning process, which significantly impacts every child's future. This design is intended to address delays in children's reading, writing, and language development at ages 7-12 years old, commonly known as Dyslexia. Dyslexia affects children in various ways, including educational, social, and psychological aspects. The difficulties children face in recognizing letters make visual communication design play a crucial role in creating informative solutions through the use of color, layout, and typography. Interactive learning media are developed to enhance the reading skills and motivation of children with dyslexia while also providing information to the public on how to prevent dyslexia in children aged 7-12 years old.
Keywords: Reading, Childern, Dyslexia, Visual Communication Design
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education N Fine Arts > NC Drawing Design Illustration P Language and Literature > PZ Children's literature |
Divisions: | Fakultas Ilmu Pemerintahan dan Budaya > Desain Komunikasi Visual S1 |
Depositing User: | Amalia Ainun nisa |
Date Deposited: | 21 Oct 2024 01:15 |
Last Modified: | 21 Oct 2024 01:15 |
URI: | http://repository.uigm.ac.id/id/eprint/3221 |